Spreek jouw klanten aan op een manier die bij hen nog lang blijft nazinderen. Trek hen aan en houd hen vast, daarvoor heb je een krachtige tone of voice nodig!

Wat is een tone of voice?

De tone of voice is letterlijk vertaald de stem van het bedrijf. Het is een specifieke stijl waarmee je communiceert naar de klanten toe. Op die manier druk je als het ware een persoonlijke stempel op je merk. Deze toon heeft slechts één vaste vorm waardoor het herkenbaar wordt voor je doelgroep en het de identiteit van het bedrijf vastlegt. Het kiezen van een unieke stijl is erg belangrijk want het creëert een bepaald imago en heeft impact op de manier waarop je klanten jouw bedrijf zien. Zo beïnvloedt de toon onder andere het vertrouwen van de doelgroep.

Een tone of voice kan verschillende vormen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld formeel of informeel zijn, direct of indirect, serieus of luchtig, technisch of toegankelijk, commercieel of informatief en soms kan het zelfs in de vorm van een persona voorkomen. Hierbij is het natuurlijk van essentieel belang dat je weet wie jouw doelgroep is zodat je hen op de juiste manier kunt aanspreken. Niet iedereen houdt van een luchtige aanpak en niet iedereen is op de hoogte van alle technische vakjargon.

Een goed voorbeeld is de GGD Amsterdam die een campagne voerde over je bestie niet besmetten in Coronatijd. Bel je deze instantie vervolgens, dan wordt deze popie jopie taal helemaal niet gebruikt. De GGD maakte hier de fout door eenmalige populaire taal te gebruiken, die ze vervolgens verder niet doorvoerden in hun klantcommunicatie. Het was namelijk niet hun tone of voice.

Om de stem te vinden die jouw bedrijf op het lijf geschreven is, vertrek je best vanuit de waarden van het merk. Denk aan belangrijke eigenschappen van het bedrijf, de visie, de koers, … Om die unieke tone of voice te vinden, helpen ik je graag een handje!