Kies voor blije (en terugkerende) klanten met slimme klantcommunicatie

Stel je eens voor. Het is vakantie. Na een lange, vermoeiende reis kom je eindelijk bij het hotel aan. De receptioniste begroet je hartelijk. Terwijl je nog in de rij staat voor het inchecken, komt ze naar je toe, noemt je bij naam en geeft je de sleutel van je kamer. ‘Fris eerst maar even lekker op, dan regelen we de rest zo wel.’ Verbaasd loop je richting lift. Huh, hoe wist ze jouw naam?

Ga voor die WOWbeleving

Klantbeleving is geen hogere wiskunde. Of onverstaanbare taal. Wie je ook bent, wat je ook doet: de grootste (en kleinste) bedrijven maken het verschil door de klant net dat ene stapje voor te zijn. Door slim te handelen en de klant ook een beetje te leren kennen. Te weten wat ze kunnen waarderen. Zo is het een kleine moeite om de naam van je hotelgasten even te googelen. In de training ‘Raak je doelgroep’ gaan deelnemers op zoek naar zgn. WOW-momenten; situaties waarin je de klantverwachtingen kan overtreffen en deze ambassadeurs maakt. Want reken maar dat ze zo’n wow moment willen delen met anderen.

Mensen zijn veeleisender dan ooit. Kritischer dan ooit. Laat je één keer een slechte indruk achter, bijvoorbeeld door een klacht rommelig af te handelen, dan is een negatieve review op internet zo geplaatst. Of erger, je klant stapt over en komt nooit meer terug. Het eten in een restaurant kan bijvoorbeeld nog zo goed zijn. Word je echter onder de maat behandeld, ga je nooit meer terug naar dat restaurant. Waar of niet?

Groots in klantbeleving

Weten wat je doelgroep bezighoudt, wat ze frustreert, waar ze blij van worden en waarin ze begeleid willen worden. Het in ‘the picture’ hebben van de zgn. klantreis is het geheim achter de meest succesvolle bedrijven. IKEA, Corendon, Cool blue en Essent begrijpen dat. Om maar een paar grote jongens te noemen. Stuk voor stuk groots in klantbeleving. Een mooi voorbeeld vind ik Amazon. Amazon vermeldt dat de levering van een product een paar dagen zal duren. Ik heb het nu al meerdere keren meegemaakt dat het pakketje er de volgende dag al was. WOW, sneller dan ze me hadden verteld. Dat is dus een plusbeleving met als resultaat dat ik de volgende keer eerst bij Amazon op de site ga kijken.

Wat zorgt voor een plusbeleving bij jouw doelgroep waardoor ze warmlopen voor jou en over jouw aanbod gaan praten? Wat is de behoeftetaal van jouw ideale klant? Hoe bereik je jouw doelgroep en zorg je ervoor dat je hun aandacht vangt? Dat ze met jou willen verbinden? Hoe maak je het verschil met jouw concurrent en zorg je ervoor dat blije klanten jouw ambassadeurs worden?

Simpel: Door ze te raken.

Alles in deze wereld gaat tenslotte om beleving. Beleving is emotie, beleving geeft een gevoel. Gevoel zorgt ervoor dat mensen gaan openstaan voor iets wat hen aanspreekt, wat hun ‘pijn’ verlicht of waarvan ze deel willen uitmaken. Beleving van je doelgroep naar een plusniveau brengen is geen hogere wiskunde. Wel is het handig om te weten wat effectief is en wat tijdverspilling. Hierin help ik je graag op weg.

Je kan misschien ook genieten van: